DenníkN, Peter Balko, 17.11.2016

Sme cooltúrna krajina?

Miro Remo spravidla siaha po témach, ktoré balansujú na vratkej hrane spoločenského tabu.   Film Cooltúra, dokumentárna sonda Mira Rema do temných análov slovenského kultúrneho mainstreamu, rozbúril v posledných týždňoch nejednu diskusnú hladinu, rozdelil divákov na dva separované tábory a uvrhol na nás neľahkú otázku: sú Slováci cooltúrni?


Miro Remo vie svoje. Spravidla siaha po témach, ktoré balansujú na vratkej hrane spoločenského tabu. Ale zvolená optika nie je zakalená všadeprítomnou skepsou – práve naopak, hľadá svetlo aj tam, kde už všetci zhasli. Niekedy to vyžaduje odklon od veristického poňatia a príklon k nástrojom, ktoré sú vlastné skôr hranej kinematografii. Pozoruje a predsa kreuje: cez jeho študentský ponor do sociálnej periférie Studený spoj, oceňovaný portrét Arsy-Versy, celovečerný debut o resocializácii väzňov Comeback až po pripravovaný film o Richardovi Müllerovi s mnohoznačným názvom Nespoznaný.

A Cooltúra. Odhliadnuc od kampane pracujúcej s rovnicou „negatívna reklama = najlepšia reklama“, verejnej mediálnej podpory i od skutočnosti, že film si už našiel svoje obecenstvo počas projekcií na školách i vo virtuálnom priestore, pričom ešte nebol oficiálne uvedený do kinodistribúcie, je hlavným tŕňom v oku práve interpretácia zobrazovaného: sled spoločensko-kultúrnych podujatí ako smerácky MDŽ, súťaž krajín V4 v kopaní hrobov, koncert Michala Dušičku, zjazdy tuningových borcov alebo masové velebenie Pána pripomínajúce LSD trip na Džezákoch.

Poukazovanie na vplyv „populárnych“ jednotlivcov na masy, ktorý môže byť rovnako obohacujúci ako deštruktívny, je jasné ako polárny deň. Dôvodom výsostne protichodných reakcií je však odpoveď na otázku: je toto skutočne hlavný prúd slovenskej kultúrnej scény?

Réžia Miro Remo

Záber z filmu Cooltúra, réžia Miro Remo. 

Jedni hovoria áno, druhí nie. Na jednej strane je konštatovanie vychádzajúce z letmého pohľadu na slovenskú kultúrnu mapu: aké knihy sú najčítanejšie, akých interpretov hrajú v najpočúvanejších rádiách, aké televízne programy sú najsledovanejšie alebo aké emócie najlepšie predávajú? Kultúra podriadená masám, posolstvo ohlodané na oddych a zábavu.

A na druhej strane body predstavujúce prienik vedľajšieho a hlavného prúdu ako Pohoda, Divadelná Nitra, ArtFilm, Rádio_FM, BRaK, SNG, nezávislé kultúrne centrá, kiná, divadlá, galérie a kluby roztrúsené v centrách i na perifériách alebo umelecké telesá koketujúce so slovným spojením „kvalitný mainstream“. A teraz: kto má pravdu?

Cooltúra rozdeľuje i spája. Bez ohľadu na to, či s ňou súhlasíte alebo nie, otvára dôležité otázky ohľadom manipulácie, úrovne kultúrneho povedomia a hraníc, za ktorými sa umenie mení na bezbrehý biznis. Na konci dňa je to aj tak všetko o nás a v nás: sme kultúrni alebo cooltúrni?

Autor: Peter Balko, DennikN
LINK: Opens external link in new windowhttps://dennikn.sk/610272/sme-coolturna-krajina/