Denník N, Miloš Krekovič, 20.11.2016

Reakcia na blog Michala Kaščáka

Časť rozhovoru reagujúca na obvinenie Michala Kaščáka uverejnená v DenníkuN pod názvom: "Režisér filmu o Müllerovi: Takú guráž nemá žiadna naša celebrita." Dokumentarista MIRO REMO o tom, prečo je Richard Müller najotvorenejšou domácou celebritou, ako to bolo s únikom filmu Cooltúra na internet a čo vraví na názory, že je trápnym pozérom, ktorý sa hrá na cenzúru umenia.


Táto časť rozhovoru je zverejnená so súhlasom DenníkaN. Celý rozhovor nájdete na:
Opens external link in new windowhttps://dennikn.sk/611492/reziser-filmu-o-mullerovi-taku-guraz-nema-ziadna-nasa-celebrita/?ref=tit 

Richard Müller: Nespoznaný nie je prvý prípad, nesúhlas respondentov zabrzdil film Cooltúra, na vyznení dokumentu z festivalu ste sa nedohodli ani so šéfom Pohody Michalom Kaščákom. Ten komentoval, že „Opens external link in new windowRemova ´zakazovaná´ hra je trápnou pózou selfpromom a bulvárnym marketingom“. 
Veľmi ma to mrzí. Neviem, či si Michal zo svojej silnej pozície kultúrneho guru uvedomuje, čo tým spôsobil a aké to môže mať dôsledky pre nastupujúcu generáciu filmárov, ktorí nechcú uhýbať pred realitou. Svojimi tvrdeniami spochybňuje vlastne celý priestor na autorské dokumenty u nás. Sarkastickým prirovnaním k cenzúre za minulého režimu zľahčuje realitu, že aj dnes sú cesty, ako zabrániť distribúcii filmov. Cez kamarátske alebo iné väzby, hrozenie žalobami alebo jednoducho spochybnením motívov tvorcu dobre načasovaným blogom je možné aj ten najlepší dokument odsúdiť na neúspech. Kaščák sa, podľa mňa nepochopiteľne, priklonil k názorom, ktoré požadujú autocenzúru autorov a idú proti podstate dokumentaristiky. Mrzí ma to o to viac, že si ho vážim pre Pohodu, festival, ktorý je výkladnou skriňou pestrosti a autorskej slobody.

Prečo ste sa nedohodli na Pohode?
Bolo to pred piatimi rokmi. Pamätám si štyri scény, na ktorých vystrihnutí Michal trval. Vystrihol som opitého návštevníka, ktorý nevie trafiť do stanu. Michal vtedy argumentoval, že alkohol na Pohodu nepatrí. Ďalej mu prekážala ironická sekvencia s čističmi záchodov, to, že film nie je univerzálnym obrazom multikultúrnej Pohody, ale výsekom reality z pohľadu filmára, a že sa film príliš venuje jeho osobe a zákulisiu festivalu. Dnes už mu tieto scény zrejme tak veľmi neprekážajú, keď spomína len jednu. 


Záber z filmu Pohoda, réžia Miro Remo

Teda scénu s opitými brigádnikmi, ktorých ste odmietli zaretušovať. 
Vtedy ju nechcel zaretušovať, ale vystrihnúť. To je rozdiel.

Musela tam byť?
Musela. Je jedna z mála konfliktných situácií vo filme a konflikt je základom každého kvalitného umenia.

Akú ste pred filmom mali dohodu?
To je kameň úrazu. Dohoda bola ústna a každý z nás mal zjavne inú predstavu, čo prišiel štáb na Pohodu nakrúcať. Chyba bola vo vzájomnej komunikácii. Michal mi dôveroval, mal som slobodu. Cítil som to a tak som k tomu pristúpil. So spolužiakmi sme utvorili tri štáby a vyrazili do terénu hľadať témy. Ja som bol v zákulisí, dva iné štáby pozorovali vonkajšok. Ukázalo sa, že zákulisie je veľmi zaujímavé, pre bežného návštevníka neviditeľné, a tak logicky tvorilo podstatnú časť filmu. Michal dnes tvrdí, že si ma objednal, ale vie, že mi dal voľné ruky. Má pravdu, do iného projektu by som ani nevstúpil. Mrzí ma, že som nenaplnil jeho očakávania, ale robil som maximum.

Práve nedávno sme sa dohodli, že snímku vypustíme so zaretušovanou scénou – a odrazu príde tento blog. Vlastne tomu nerozumiem. V tom, o čo malo ísť medzi mnou a Rytmusom či Majkom Spiritom, je úplne vedľa, len posilňuje blud, že každý, kto je zobrazený v dokumentárnom filme, môže hovoriť do jeho výslednej podoby. Neviem, či si Michal uvedomuje, čo môžu takéto tvrdé vyjadrenia spôsobiť mladším filmárom, ktorých tiež čakajú prvé vážne morálne rozhodnutia. Som však rád, že sme sa dohodli, a hádam jeho rozhorčenie nebude mať vplyv na uvedenie Pohody v RTVS.

Podporte ďalšie filmy Mira RemaVerejne premietaný nemohol byť ani film Cooltúra, ktorý unikol na internet. Hovoríte, že nie od vás. Ako inak sa to mohlo stať? 
Jednoducho. Bežne unikajú hollywoodske snímky, tak prečo by nemohla Cooltúra? Videla ju vyše stovka novinárov, množstvo festivalových selektorov a ďalších ľudí. Trvalo to pol roka, ale dalo sa to čakať. Bol o ňu záujem.

Ste rád, že film vidí veľa ľudí? 
Áno, robím filmy pre ľudí. Sú to moje decká a deti potrebujú voľnosť. 

Nie je to tak, že vám únik vyhovuje? 
To je trochu zložitejšie. Únik výrazne komplikuje nasadenie snímky na festivaloch. Preto už mesiac každý deň s priateľkou a spoločníčkou vo firme žiadame YouTube, ulozto a ďalšie servery, aby snímku stiahli... Lenže z torrentov ju neodstránite.

Nie je zvláštna náhoda, že film unikne týždeň pred vašou ďalšou premiérou?
Ak narážate na to, že by to malo pomôcť a urobiť reklamu, tak skôr naopak. Špeciálne Michalov blog mi priťažil. Nemal som čas reagovať, pretože som dokončoval film. Priťažil producentom, ktorí stáli pred otázkou, čo vystrihnúť z filmu o Müllerovi. Aj tam – ako v každom priamom filme – boli niektoré citlivé pasáže predmetom sporu. A producenti, ktorí sa prirodzene vyhýbajú konfliktom a chcú si zachovať dobré vzťahy v audiovízii, samozrejme, na tento tlak reagovali. Netreba sa tomu čudovať. Majú toho rozkrúteného veľa, preberajú zodpovednosť za dielo a nechcú ohroziť dobré vzťahy na fondoch a v televízii. V konečnom dôsledku vyhoveli všetkým požiadavkám zo strany manažmentu Richarda Müllera, hoci predtým hovorili iné. Chápem, mali na to právo.


Záber z filmu Richard Müller:NESPOZNANÝ, réžia Miro Remo

A
ko mohol blog ovplyvniť, čo vo filme bude?
Podstatne mi zúžil priestor na diskusiu. Naraz hrozilo, že budem mať tretí „problémový“ film, čo by pre moju filmársku budúcnosť mohla byť konečná v štýle trikrát a dosť: kto sa nevie s ľuďmi dohodnúť, nech nerobí filmy. Dokonca mi volal otec, že sa bojí o moju budúcnosť. To sa nikdy predtým nestalo. Celé moje okolie mi začalo naznačovať, nech ustúpim, a tak som radšej ustúpil, najmä keď producenti začali argumentovať aj Michalovými slovami. Výsledkom toho tlaku je, že film o Richardovi Müllerovi je kratší o minútu. Mrzí ma najmä záverečná scéna, ktorá v ňom chýba.  

Autor: Miloš Krekovič, DenníkN
Celý článok: Opens external link in new windowhttps://dennikn.sk/611492/reziser-filmu-o-mullerovi-taku-guraz-nema-ziadna-nasa-celebrita/?ref=tit
Súvisiace články: 
Viac trpí, ako spieva. Mali filmári takto nakrútiť Richarda Müllera?
Opens external link in new windowhttps://dennikn.sk/610069/viac-trpi-ako-spieva-mali-filmari-takto-nakrutit-richarda-mullera/?ref=top-cl