Aktuality.sk, Matej Sotník, 21.11.2016

Nie je pravda, že film o Richardovi Müllerovi je beznádejný

Do kín prišiel dokument o Richardovi Müllerovi s názvom Nespoznaný. Že Müller pustil filmárov tak blízko, len podčiarkuje veľkosť jeho osobnosti, povedal autor filmov Cooltúra či Comeback.


Nie je pravda, že nový film Richard Müller: Nespoznaný (2016) je bezútešný. Áno, je drsný, pretože nepokračuje v línii heroizujúcich portrétov, aké vznikli napríklad o Rytmusovi či Pavlovi Demitrovi.

Režisér Miro Remo je známy svojím autorským prístupom, ktorým sa vždy snaží odkryť pravdu, než by svojich protagonistov ovenčoval patosom. Nespoznaný nie je pomníkom umelca, ako by sa mohlo zdať, a nie je to ani tak, že by Remov film neponúkal žiadnu nádej.

„Na začiatku to bola moja fascinácia tvorbou Richarda. Je to interpret, ktorý ma z hudobníkov v československom priestore ovplyvnil najviac. Mojím dokumentaristickým snom bolo portrétovať ho,” spomína režisér Nespoznaného ako sa vôbec dostal k projektu.

„Myslím si, že každý úprimný a priamy film je aj filmom ľudským. Film o Richardovi Müllerovi taký je. Pri tvorbe tohto dokumentu sme stáli aj pred otázkou, či naším prístupom neohrozíme ďalšiu Richardovu umeleckú kariéru. To, že nás k sebe Richard pustil tak blízko opäť dokazuje jeho veľkosť. Toto sa musí preniesť aj na diváka. Ktorá z iných slovenských hudobných hviezd by si na toto trúfla?,” dodal Remo.

Pozorný divák si počas úvodných tituliek všimne, že ide o producentskú verziu filmu. Čo to znamená? Opak toho, čo poznáme ako „director's cut”. Je to bohužial tak, že v posledných chvíľach pred premiérou z neho boli niektoré scény vystrihnuté. Podľa Rema bola takto vystrihnutá asi minúta filmu, vrátane poslednej scény, ktorá bude filmu chýbať, tvrdí Remo.

réžia Miro Remo

Záber z nakrúcania filmu Richard Müller: Nespoznaný

Marketingoví žraloci okolo Müllera

V Nespoznanom sledujeme niekoľko paralelných liniek. Remo od začiatku šikovne pracuje so súkromným videoarchívom, ktorý filmárom poskytol sám Müller. V tom, čo si z neho vybrali filmári, máme možnosť nazrieť do intimity dvoch milostných vzťahov, ktoré ostali s Müllerom spojené. Prvým z nich je ten so Soňou Müllerovou, druhý s Ivou Bittovou. Žijúca legenda slovenskej pop music mala v mladosti zápal pre filmovanie. Tvorcovia v strižni pracovali s približne 20 hodinami videa od Müllera a asi s 50 hodinami materiálov z RTVS a Českej televízie.

V archívnej linke vidíme Müllerove drogové excesy, ale aj tony eufórie, ktorú dokázal vytvoriť na svojich koncertoch. Voči tomu stavia Remo výsledky svoje dokumentárnej observácie.

V rámci pozorovania Remo odkrýva nový kontext nespoznaného Müllera, jeho súčasnú realitu. Sledujeme jednu z najväčších hviezd ponovembrovej kultúry ako preživšiu značku, ako produkt. Vidíme Müllerovu niekdajšiu slávu nanovo formulovanú marketingovými žralkomi, Müllerovými jedinými priateľmi, ako zaznie vo filme.

Obdivovaný spevák je dnes na pokraji fyzických aj mentálnych síl. Abstinent, ktorý trpí mániodepresiami však predsa absolvoval vyše sto koncertov so skupinou Fragile po Slovensku a Česku. Toto obdobie mapuje snímka Nespoznaný, pričom až na úvodné spovede známych osobností, filmári len pozorovali zakúlisie Müllerovho predposledného turné.

Vidíme a počujeme Müllera, ktorý nie je v dobrej kondícii, ale úprimnosť, čo nachádzame v Nespoznanom je tak presvedčivá, že vo finále to nie je smutný film. Nechce špiniť, len chce oddeliť minulosť a osobnosť umelca od toho, ako je tento umelec dnes nútený plávať vo vodách pozlátkovej kultúry.

Šoubiznis prešiel zmenou. Dnes používa na vytváranie bublín ďaleko agresívnejšie postupy a hlavne - z čohokoľvek je schopný vyťažiť maximum či bublinu vytvoriť z ničoho. Aj toto v druhom pláne vyplýva z Removho filmu. A vyviňuje tak Müllera miestami vyzerajúceho nesvojprávne, pretože nám explicitne hovorí, že je baňou na peniaze svojho manažmentu.

Nespoznaný je úprimný film s nie tak úprimným pozadím. Podobný portrét známej osobnosti na Slovensku ešte nevznikol. Je úprimný do takej miery, že zrejme rozdelí jeho divácku základňu. Čo iné môžu tvorcovia pri zvolenej téme očakávať.

Autor: Matej Sotník, Aktuality.sk
Link na článok: Opens external link in new windowhttps://www.aktuality.sk/clanok/392225/nie-je-pravda-ze-film-o-richardovi-mullerovi-je-beznadejny/