Správa z festivalu Kustendorf 2010

Miro Remo and Johnny Depp on the Kustendorf 2010 film festival

Sedel som pred počítačom, čítajúc poštu na gmaili, keď sa mi ozvala Nana K.. Pýtala sa ma, či prídem na festival do Srbska reprezentovať. Dlho som váhal, najskôr som vravel nie, nikam sa mi nechcelo. Bol som celý týždeň akýsi unavený. Až potom som si uvedomil, kto mi to vlastne píše, kto ma pozýva. Nana Kusturica :). Skutočnosť, že Arsy-Versy uvidí Emir Kusturica a aj jeho tohtoročný hosť Johnny Depp, ma presvedčila.


Po hodine a pol letu sme pristáli na letisku Nikolu Teslu, kde na nás viacerých čakal vodič. Štyri hodiny cesty po srbských cestách a boli sme na mieste. Neskôr som sa dozvedel, že tí Francúzi čo so mnou cestovali boli producenti pripravovaného nového filmu Emira Kusturicu. Ocitol som sa v akomsi skanzene na kopci kde ulice niesli názvy svetových režisérov, osvetlenom za pomoci veľkého guľového filmového svetla, ktoré už z diaľky pripomínalo mesiac. Vybavil som potrebné formality na recepcií, dostal som kľúče od našej chaty a šiel som sa zložiť. Po príchode do domu ma čakalo nemilé prekvapenie, ktoré sa neskôr ukázalo ako celkom zábavné. Boli sme štyria na tri postele, dve normálne, jedna manželská a ja som prišiel posledný. Šiel som teda znova na recepciu spýtať sa, či sa nejedná o nejaký omyl, ale bol som ubezpečený, že je to v poriadku, na festivale je veľa hostí... Veci som si teda zložil na poschodí na manželskej posteli a šiel som hľadať miestnu grátis vývarovňu. Srbské jedlá sú super, musím povedať. Prvýkrát som sa rozprával s človekom s ktorým spím na jednej posteli po troch dňoch. Dovtedy sme sa s Rodrigom na manželskej posteli akosi obchádzali, buď spal on alebo ja a keď som vstal tak on buď spal, alebo tam už nebol. Pokecali sme až v ten večer v miestnej krčme kde popíjal aj Emir Kusturica a Johny Depp. Zistil som, že Rodrigo je z Brazílie, zo Sao Paula. Bývali sme spolu s Mikeom zo Švajčiarska a Nikolajom z Bulharska.

Spločná fotografia s Emirom KusturicomČakal ma týždeň plný filmov, či už študentských ale aj tých ozajstných veľkých. Čo film to prítomný režisér. Takže po každom celovečernom filme bola debata. Výber bol veľmi kvalitný, filmy ako Kitchen Soul alebo About Elly mi dodali energie pre budúce projekty. Vďaka veľmi dobre naplánovanému programu bolo možné vidieť všetkých 28 filmov. Kino začínalo až o jednej poobede, takže čas na regeneráciu po každovečernom mecheche bol dostatočný, raňajky som nemal ani raz. Vzhliadol som teda všetko čo dom dal. Kvalita týchto filmov bola vzhľadom na náš slovenský študentský hraný film veľmi vysoká. Prakticky len dva dokumenty súperili s veľkým množstvom originálnych hraných filmov. Prvý, český dokument Bába o mladom peknom dievčati starajúcom sa o starú umierajúcu babku. Film ovenčený v Cannes ocenila napokon aj tunajšia porota pod vedením Sary Driver, producentky filmu The Limits of Control Jima Jarmusha. Arsy-Versy malo veľký divácky úspech, dlhý aplauz po dobu záverečných titulkov a množstvo blahoprianí pôsobilo blahodárne. Rozdával som DVDčka jedna radosť. Bol som oslovený aj reportérom macedónskej televízie a mojou veľmi lámavou angličtinou sme v jednom zo skanzen-barov spáchali rozhovor s veľmi príjemným pánom, ktorého Arsy veľmi potešilo.

Kustendorf patril týždeň filmu i hudbe. Každý deň o polnoci sme šli na zaujímavý koncert. Zaujímavé, že najslabším z koncertov čo som videl bol práve koncert svetoznámej miestnej kapely Emir Kusturica and no smoking orchestra, na ktorom síce bolo najviac plno, ale tak to už na svete býva.

Poďakovanie za účasť od Emira KusturicuEmir viedol aj zaujímavý workshop o smerovaní dnešnej kinematografie a o jej boji s komerčnou bázou. Akoby som počul nášho pedagóga na VŠMU / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Vlada Balca. Nič nové som sa nedozvedel, ale bol som rád, že tieto, rovnaké slová odznievajú z úst veľkého medzinárodne rešpektovaného ale hlavne nezávislého režiséra. Kusturica upozorňoval na mlyn komerčnej výroby, na jej vplyv na nezávislosť tvorcu. Nezávislý film si vyžaduje plné nasadenie, nie fragmentálne pokusy a balansovanie medzi dvoma nezlučiteľnými, nezávislým a komerčným.  S antiglobalizačným podtónom upozorňoval aj na špecifiká európskeho regiónu, na jeho rôznorodosť, unikátnu filmovú umeleckú hodnotu, na schopnosť "robiť svet náš lepší". Tvrdohlavo bojovať! 

Najväčšou a najstráženejšou hviezdou bol momentálne najlepšie platený herec sveta Johnny Depp, ktorý vďačí Kusturicovi za zviditeľnenie na scéne nezávislého filmu / Arizona dream /. Johnny bol na festivale tri dni a všetko sa točilo len okolo neho, keď vrtuľníkom odletel, nastal pokoj. Festival bol lepší, komornejší, ale i tak stálo zato sa s ním krátko stretnúť. Daroval som mu DVD Arsy-Versy, odfotili sme sa spolu. Vyzerá, že je fajn chlapík, ale jeho bodyguardi mu moc nedovolili. O hviezdu svetového formátu za ktorou stoja budúce miliónové zmluvy najväčších filmových štúdií na svete musí byť postarané, všetko musí byť nebezpečne bezpečné.

Po týždni plnom filmov porota rozhodla o víťazovi. Stala sa ním snímka nominovaná na oscara v kategórií študentského filmu Lost Paradise o zakázanej láske.

Viac informácií nájdete na webovej stránke festivalu: 
http://www.kustendorf-filmandmusicfestival.org/

Fotografie z festivalu nájdete v sekcií Opens external link in new windowPHOTOS