CINEMAVIEW.sk - filmový magazín, 25.7.2014

Vrbovský veter: Recenzia

Ľuďom, ktorí sa aspoň raz zúčastnili útulného, no svojrázom priam raziaceho festivalu vo Vrbovom, sa pri názve filmu automaticky vynorí správna asociácia. Ostatných len v krátkosti upovedomím, že ako „vrbovský veter“ je označený henten načisto blázen Braňo Jobus, organizátor Vrbovských vetrov, usporadúvaných od roku 2007 zvyčajne cez víkend pred Pohodou. Inak hudobník z legendárnej alternatívnej formácie Karpatské chrbáty (a ďalších, nemenej legendárnych: Vrbovskí víťazi, či one-man band Abusus). Inak spisovateľ, orientujúci sa hlavne na detských čitateľov. Inak dlhoročný abstinent.

Na Pohode „Branuško“ vystupuje pravidelne nielen hudobne, aj moderátorsky. Duchovná spriaznenosť medzi najväčším slovenským festivalom a jedným z najmenších sa nedá odškriepiť: kto hral na Vetroch, pravdepodobne raz už bol alebo niekedy bude aj na Pohode. U niektorých to platí aj v jednej sezóne: teraz napríklad Katarzia. Z oboch akcií sála aj podobná „alternatívna“ etika: tak Kaščák, ako Jobus si dávajú záležať, kto áno a kto nie. S tým rozdielom, že Vetry sú silne posunuté do recesistickej polohy: festival sa zároveň otvára aj zatvára pod záštitou Predsedu multiorganizácie Kriak, húpacieho koňa. Hymnu vymyslenej organizácie vyhráva bizarne vyparádená „dychovka“ na plastových záchodových trubkách aj s nádržkami, k sprievodným podujatiam patria dostihy (ako inak) na húpacích koníkoch, „preteky“ hračkárskych formúl a iné ultrabezpečné akcie.

VRBOVSKY VETER MIRO REMO

Jobusovskú mytológiu zapĺňajú okrem hojdacích koníkov mnohé ďalšie bájne zvieratá, predmety, rituály a miesta (vo Vrbovom je aj stred sveta, ku ktorému chodia púte). Pitoreskný vzťah k realite bratia Braňo a Andrej Jobusovci dokladujú aj celoživotnou záľubou vo vynaliezaní priemyselno-folklórnych hudobných nástrojov. Dosiahli pri nich (a pri ich pomenovávaní) podivuhodnú mieru sofistikovanosti: gajdy vyrobené z nafukovanej hračkárskej kravy, plastovej fľaše a iných súčiastok (aka „modzkocucka“), jednotná roľnícka elektrická gitara (vyrobená zvarením rýľa a motyky) alebo moja obľúbená kombinácia plastových fliaš, trubiek a kolienok OPVHNSSDRVDS (Odkaz Pre Výrobcov Hudobných Nástrojov: Strčte Si Do Rici Vaše Drahé Saxafóny).

Pokračovanie recenzie nájdete na stránkach filmového magazínu CINEMAVIEW.sk:
Opens external link in new windowhttp://cinemaview.sk/clanok/2565/detail/vrbovsky-veter

Autor: Juraj Kovaľčík