25.5.2017

Miro Remo - rozhovor s Janom Jílkom z Letnej filmovej školy v Uherskom Hradišti

Kontroverzní slovenský dokumentarista Miro Remo bude mít na LFŠ rozsáhlou retrospektivu. Pro náš LFŠ blog poskytnul hlavnímu dramaturgovi Janu Jílkovi rozsáhlý rozhovor. Co film v programu LFŠ, to jedna otázka.


Jano

Film vzniknul jako cvičení na VŠMU a byl to váš úplně první film vůbec. Jak vzpomínáte na tuto první zkušenost umocněnou narozením dítěte protagonisty filmu?

Bol som zelenáč. Nikdy predtým som nič nenakrútil. Pamätám si však dodnes, ako som s otcom toto školské zadanie konzultoval. Bolo to ešte v starom byte v Ladcoch na Považí, odkiaľ pochádzam. Otec vtedy povedal, že najlepšie bude nakrúcať v noci, že všetci ostatní budú pravdepodobne nakrúcať cez deň. Jednalo sa o tému sociálneho vydedenca – bezdomovca a zároveň predajcu časopisu Notabene. Mali sme zobraziť jeho bežný deň. Mali sme šťastie, v noci sa mu narodil syn.

Arsy-Versy

Film vyhrál celkem 36 cen na světových festivalech, vzpomínáte na jeden konkrétní festival, konkrétní přijetí?

Pamätám si na 700 ľudí v obrovskej sále malého provinčného mestečka Tui v Španielsku na festivale Play-Doc. Neviem kde sa tam toľkí ľudia vzali. Film mal u nich obrovský úspech. Vyzeralo to ako na mítingu politickej strany. Arsy-Versy je vďaka jeho hlavnému hrdinovi, môjmu strýcovi, jeden z mála artových filmov, ktorý ľudí rozosmieva. Tým si získal ľudí na celom svete.

Pohoda

Dokument vzbudil kontroverzi a snahu ředitele festivalu Michala Kaščáka, jakým způsobem se nakonec vyvinula tato kauza?

Je po všetkom, film môže von s vyretušovanými tvárami festivalových pomocníkov v jednej zo scén. Jedná sa o scénu, kde riaditeľ festivalu Pohoda Michal Kaščák nekompromisne vyhadzuje brigádnikov po tom, ako nafúkali 0.1 promile alkoholu. Bolo to rok po páde stanu.


Tibor Huszár – Návrat späť

Fotograf Tibor Huszár zemřel rok po natočení filmu, změnilo to nějak jeho vnímání a jeho odkaz na Slovensku?

Myslím, že Tibora poznajú stále len zasvätení. Do popredia sa dostal fotografiami Vladimíra Mečiara na billboardy sľubujúce Švajčiarsko aj u nás. Zomrel predčasne, azda preto bol taký úprimný. Škoda, bol osobnosťou, ktorá sa nebála reflektovať minulosť, postaviť sa čelom k vlastným chybám. Chcel som o ňom nakrútiť celovečerný film. Bol to jeden z mála ľudí, ktorý sa nebál kritického pohľadu. Naopak bol vďačný za autorskú húževnatosť a poďakoval za naše úsilie. To sa tiež len tak nevidí.

Vrbovský veter

Můžete nám přiblížit osobnost hudebníka Braňa Jobuse, který je v České republice neznámý?

Braňo je človek, ktorý prestal piť, aby začal naplno žiť. „Alkohol mu už tiekel na mozek.“ Reštartoval svoj raketový motor a ťahá. Urobil odvtedy množstvo albumov, píše knihy pre deti. Je to najenergickejší človek akého poznám. Napríklad pozrite na toto: /video dole/

Comeback

Většina režisérů by pro téma recidivistů zvolila syrový styl, proč jste se rozhodl jít cestou lyrické, až poetické formy?

Chceli sme sa so scenáristom Jurom Šlaukom čo najviac priblížiť k rozprávaniu známemu skôr z hraných filmov. Stierali sme rozdiel medzi žánrami. Lyrizované zobrazovanie nám umožňovalo lepšie pracovať s metaforou pobytu za mrežami ako miesta domova. Väzni sú viac doma práve tam.



Cooltúra

Kvůli své kontroverzi nemohl být film oficiálně distribuován na Slovensku, jak probíhají školní projekce, jaké jsou reakce na školách?

Bolo to divoké, áno. Nik s nami do rizika premietať film v kinách nechcel ísť. Bola to chyba, mali sme to riziko podstúpiť aj za cenu prípadného právneho sporu. Dnes by som to už zobral celé na seba. Našli sme však spoločne so študentami VŠMU vďaka tomuto strachu cestu, ako film šíriť. Založili sme alternatívnu distribučnú platformu Dokument na kolesách a začali chodiť s filmom po školách. Akademická pôda sa ukázala ako vhodný priestor na šírenie kritických filmov, ktoré nemôžu ísť do distribúcie vzhľadom na ich problémy s neudelením súhlasu snímaných osôb. Vďaka tomuto rozhodnutiu sa o filme začalo písať. Projekcie na školách absolvovalo niekoľko tisíc študentov. Presné čísla nemám, no bol som i osobne prítomný na viac ako 20 školách. Najmä gymnazisti často medzi sebou po filme búrlivo debatovali o povahe kultúry u nás. O jej stave a zmysle, či o zneužívaní kultúrnych podujatí ako nástroja ovládania más. Z politických, či komerčných prospechov. Zaujímavé bolo, že k tejto reflexii na učňovkách nedochádza, čiastočne to dochádza študentom na obchodných akadémiách. Uvedomil som si, aké obrovské rozdiely sú na jednotlivých školách.


Richard Müller: Nepoznaný

Přijede Richard Müller na LFŠ uvést film společně s vámi?

Bodaj by, potešil by ma.


Autor: Jan Jílek, Letní filmová škola
Link: Opens external link in new windowhttps://www.lfs.cz/rozhovor-miro-remo/